Het is nog maar 12 uur ‘s middags, en de dag is nu al zwaar. Je wilde een cappucino maken, maar de melk was niet meer goed – waar je pas achter kwam nàdat je een grote slok had genomen. Het was de schuld van de koelkast geweest die plotseling had besloten ermee op te houden. Uit frustratie heb je net een stevige rechtse aan het apparaat uitgedeeld, waardoor je nu met een kloppende hand en zonder cappuccino aan tafel zit. Je hebt zin om tegen een collega te klagen over de langzaam voorbij kruipende tijd en de 53 e-mails die nog op ongelezen staan. Maar je geklaag wordt slechts beantwoord door het gepiep van de wasmachine. Met een zucht werp je een blik op de klok. Wat een zwáár leven!

Zoals cabaretière Brigitte Kaandorp in haar nummer ‘zwaar leven’ op klagende toon zong, pingelend op haar piano: “Bij mij gaat nooit eens iets vanzelf, daarom ben ik vaak zo moe… Heel veel dingen zijn zo moeilijk, dat ik ze gewoon niet doe… En doe ik wel een keertje iets, wordt het heel vaak niet gewaardeerd. En daardoor gaan veel andere dingen, automatisch ook verkeerd!” 

 Hoewel de insteek satirisch is, heeft Brigitte het wel bij het juiste eind: negativiteit zorgt vaak voor een neerwaartse spiraal. Zo ook op de werkvloer: wanneer werknemers geen kans krijgen hun talenten te ontwikkelen, prestatiedruk voelen en focussen op tekortkomingen en problemen, krijg je sneller gefrustreerde blikken op de klok. Positiviteit is het sleutelwoord voor succes: meer werkplezier, meer betrokkenheid, betere werkprestaties! Hoe breng je zo’n positieve werksfeer tot stand, en maak je deze waterdicht voor negatieve invloeden?

De voordelen van positief denken op de werkvloer

Positief denken op de werkvloer…

  • … vermindert stress, doordat je kleine tegenslagen ziet als leerzame uitdagingen die je verder helpen.
  • … vergroot oplossingsgericht denken en maakt beslissen makkelijker. Met minder stress, en een positieve mindset, kun je namelijk makkelijker helder denken en objectief naar situaties kijken.
  • … laat zelfvertrouwen groeien – zeker wanneer positief denken zich uit in talentontwikkeling en positief feedback geven.
  • … maakt het makkelijker kansen aan te grijpen. Positieve denkers met zelfvertrouwen durven vaker uit hun comfortzone te stappen dan negatieve denkers.
  • … creëert ruimte voor het ontwikkelen van skills. Je durft sneller nieuwe dingen uit te proberen en met een open mind kun je als collega’s meer van elkaar leren.
  • … maakt conflicten makkelijker te managen, en helpt constructieve feedback omzetten in groei.
  • … verhoogt werkplezier, betrokkenheid en daarmee productiviteit van werknemers én werkgevers!

 

positief
positief denken
positief denken

5 tips voor positiviteit op de werkvloer

1. Waardeer de kleine successen

Geen enkele winst die wordt behaald, hoe groot of klein dan ook, zou weggecijferd moeten worden. Eindelijk die nieuwe koffiemachine vervangen die al een week kapot was? Een prachtig nieuw logo laten ontwerpen? Vier het, en doe dat met elkaar! Natuurlijk hoeft er geen fles champagne opengetrokken te worden bij elke positieve review van een klant – maar wanneer er iets positiefs te melden is, mag dat best luid en duidelijk gezegd worden. Denk maar aan een e-mail, een traktatie tijdens de lunch of een leuk briefje op de nieuwe koffiemachine. Dit geldt ook voor persoonlijke successen: misschien heb je een sluimerend conflict opgelost of simpelweg een mooie compliment gekregen van een collega. Laat het niet aan je voorbij gaan zonder jezelf een schouderklopje te geven!

2. Elke situatie is een geleerde les

Ditzelfde geldt voor tegenslagen. Ook als deze klein zijn, probeer ze niet onder het tapijt te schuiven. Laat grotere tegenslagen je daarentegen ook niet naar beneden halen. Zie het niet als falen: zie het als leren. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar in de realiteit hebben tegenslagen vaak een grote impact op ons positief denken. Wanneer je met een tegenslag te maken krijgt, schrijf dan alle manieren op waarop deze tegenslag je heeft geholpen. Wat heb je ervan geleerd? Welke verbeterpunten kun je nu aan gaan werken? Welke situaties kun je nu in de toekomst allemaal voorkomen? Kleine tegenslagen zijn verleidelijk om zo snel mogelijk te vergeten, maar grijp ook deze vooral bij de kladden om er iets positiefs uit te halen.

3. Focus op kwaliteiten

Wanneer elke werknemer de kans krijgt om te floreren in iets waar hij of zij goed in is, heeft het hele bedrijf daar baat bij. Niet alleen doet iemand zijn of haar werk beter, maar ook met meer zelfvertrouwen, plezier en betrokkenheid. Bij het Nieuwe Leiderschap (link) ligt de focus op individuele ontwikkeling. Hierbij wordt erkend dat elke werknemer een uniek individu is met een eigen skill-set. Met persoonlijke aandacht en een op maakt gemaakt ontwikkelingsplan met passende leerdoelen krijgt elke werknemer de kans om de dagen te vullen met iets waar hij of zij écht goed in is. Zo blijkt een werknemer wellicht een verborgen talent te hebben voor communicatie en conflictbemiddeling. Als je dit zo kunt inzetten dat deze werknemer een opborrelend conflict met een sisser kan laten aflopen, en tegelijkertijd een goed gevoel krijgt over zijn of haar eigen skills? Win-win-win!

4. Geen tekortkomingen, maar uitdagende verbeterpunten

Dit geldt andersom natuurlijk ook voor tekortkomingen. Waar talenten zijn, zijn ook zwakke punten. De werknemer die heel goed blijkt in conflictbemiddeling, is misschien uiterst slecht in het beantwoorden van e-mails. Focussen op talenten betekent niet dat zwakke eigenschappen genegeerd moeten worden tot op het punt dat het misgaat. Grijp zwakke punten daarentegen juist aan voordat ze schade aanrichten. Waar liggen tekortkomingen? Kunnen we ervoor zorgen dat iedereen deze weet van elkaar? Kunnen we vervolgens tekortkomingen omzetten in uitdagende verbeterpunten? Kan die ene werknemer bijvoorbeeld elke dag na de lunch tien minuten pakken om e-mails te beantwoorden? Hoe kan hij of zij zichzelf belonen wanneer dit lukt – in plaats van zichzelf te straffen wanneer dit niet lukt?

5. Stay positive; spread positivity!

Positiviteit en negativiteit zijn beiden erg aanstekelijk. Kies dus welke van de twee je verspreidt! Wanneer je met het verkeerde been uit bed stapt en de dag alles uit de kast lijkt te trekken om jou dwars te zitten, probeer dan niet openlijk je frustraties te uiten. Geef de kapotte koffiemachine een gemoedelijke glimlach en geef een collega een compliment. Een negatieve houding kan de werksfeer om je heen naar beneden halen en daarmee werkprestaties beïnvloeden. Ook in de taal die we gebruiken zit subtiel positieve of negatieve energie door verweven. Let er daarom op dat je in gesprekken, vergaderingen of emails positieve terminologie gebruikt. Hier zijn drie voorbeelden!

 

  • In plaats van ‘moeten’ zeg je ‘willen’. Dit vermindert het gevoel dat iets wordt opgelegd, en vergroot het gevoel van ambitie.
  • In plaats van ‘maar’ zeg je ‘en’. Het woord ‘maar’ veegt alles wat daarvoor is gezegd van tafel. Door ‘en’ laat je al het positieve in z’n waarde!
  • In plaats van ‘proberen’, zeg je ‘doen’. Doen is proactief en blaakt van zelfvertrouwen!
Open chat
1
Kan ik je helpen?
Hi, welkom!
Kan ik je wellicht ergens mee helpen?